Artikelen - Gezond4you

Artikelen

16-11-2020

Gezond(er) Sinterklaas,

Het ene strooigoed is het andere niet. Taaitaai en echte ouderwetse pepernoten (die grote hoekige) zijn luchtig en bevatten relatief weinig calorieën. Voor schuimpjes geldt hetzelfde.


Gevulde speculaas, banketstaaf of (chocolade)kruidnoten bevatten veel meer calorieën. Chocoladekruidnoten bevatten zo’n 153 kcal al per 15 stuks. Chocoladeletters (melk en puur) staan aan kop: een letter van 100 gram levert zo’n 550 calorieën.

73196496_2408795072579233_5985439575865032704_n

Verleiding weerstaan
Met al dat lekkers om je heen, kun je misschien meer snoepen dan je eigenlijk wil. Maar er zijn manieren om jezelf in bescherming te nemen. Probeer ze uit en kijk wat werkt voor jou.


  • Het helpt om van tevoren te bedenken wat je wilt snoepen. Kies 1 ding: pepernoten of chocolade. Bedenk ook hoeveel je daar dan van wil eten.
  • Heel simpel: Koop niet te veel. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten.
  • Koop maximaal 2 verschillende soorten snoep. Ongemerkt snoep je meer als er veel schaaltjes met verschillende soorten snoep op tafel staan.
  • Serveer het snoepgoed in kleine bakjes. Uit kleine bakjes eten mensen minder, is gebleken uit onderzoek.
  • Zet naast snoepgoed ook iets gezonds op tafel. Leuke bakjes met mandarijnpartjes, wortels en stukjes oranje paprika zijn ook sfeervol en je hebt meteen je dagelijkse portie groente en fruit binnen.
  • Proef bewust. Probeer elke hap die je neemt, bewust te proeven, goed te kauwen en ervan te genieten. Hoe smaakt het, hoe is de structuur.

77396090_2408795212579219_661659464503394304_n

En vergeet vooral niet te genieten van de Sinterklaas tijd, dit houdt niet in dat je kilo's moet aankomen.
Veel liefs,
Janet